Bulken en cutten

Mannen onthullen hun gedachten over bulken en cutten

Dag lieve lezers,

Daar zijn ze weer! De vorige keer hebben jullie kennis gemaakt met: Tim en daarvoor met Nando, Nick, Danny & Niels. Ik blijf mijn heren leuk vinden! Nog geen kennis gemaakt? Klik dan gauw hier en lees hoe deze mannen denken over de perfecte billen! Wil je weten wat deze mannen van ‘fitgirls’ vinden? Klik dan hier. Vandaag gaan we het hebben over bulken en cutten! Via Instagram kreeg ik een berichtje van @Marykeigh: ’’ Nou dat is me nog eens even een aanbod @claudiadominique!
Misschien iets over het bulken en cutten. Ik doe namelijk niet aan bulken en cutten. Kan t niet over mijn hart verkrijgen… en ook dus niet aan cheatmeals. Wat vinden we daarvan?’’. Laten we gauw gaan lezen!

Bulken en Cutten… uhm wat zeg je? Wat houden deze twee begrippen volgens jou in? 

Danny: Eigenlijk heb je 3 begrippen hierin:

1. Bulk: Een calorie surplus, waarbij je meer gaat eten dan je verbruikt
2. Onderhoud: Dan eet je evenveel als dat je verbruikt.
3. Cut: Dan ga je een calorie restrictie aanhouden, dus waarbij je minder eet dan je verbruikt.

Nick: Deze begrippen zijn inmiddels zo oud dat ik van mijn dinosaurus af moest glijden om ze te kunnen beantwoorden. Ik denk dat ieder mens weleens gehoord heeft in de wandelgang dat iemand aan het (bulken was). En dan hoorde je daarna zijn verklaring over de kilo’s witte rijst en gortdroge kip die hij naar binnen werkte. Nou ik kan je vertellen, dat is niet hoe ik wil bulken.

pannenkoek

Bulken is overigens heel makkelijk te beschrijven: Het proces waar je op een gecontinueerde basis meer eet dan je lichaam nodig heeft. Betekend dit dat ik nu net als Dwayne (the rock) Johnson ook 35 pannenkoeken met spek en stroop naar binnen moet schuiven? Is dat de sleutel tot succes? Nee… Dat is de sleutel tot 350kcal x35=moddervet worden. En cutten is dat ding dat mensen doen in de eerste week na januari om de oliebollenregen en kerstetentjes met tante Klaar weg te werken. Toch? Cutten is het proces waar je op een gecontinueerde basis minder eet dan dat je verbrand. En dit betekent niet dat je helemaal niets meer mag eten… 

Tim: Bulken: het opbouwen van massa op het lichaam, onder massa versta ik spiermassa en dit met een zo min mogelijke stijging van het vetpercentage. Cutten: het verkrijgen van een lichaam met een zo laag mogelijk vetpercentage, waarbij de spiermassa zoveel mogelijk wordt behouden.

Veel krachttrainers trainen in twee fasen: een paar maanden bulken en een paar maanden cutten. Hoe denk jij over bulken en cutten?

Danny: Ik zelf bekijk het per persoon.  Soms train ik met een persoon echt maanden door in een bulkfase (6-9 maanden) maar bij de andere weer wat korter, ligt daarnaast hoe snel komt iemand aan in massa. Naast het fysieke proces in een bulkfase komt ook het mentale aspect erbij kijken. O jee, ik kom weer aan, ik heb maanden hard gewerkt in de cut fase en nu kom ik weer aan, dit doet vaak mentaal wat. In de cut fase wil je niet te laag in kcal budget gaan, want je wilt je opgebouwde spieren niet verliezen of zoveel mogelijk beperken. Dus ga nooit in een te groot te kort (calorie restrictie) zitten!

Nick: Ik vind bulken fantastisch omdat ik veel meer naar binnen maf stouwen en niet door het leven ga als een chagrijnige oude bibliothecaris.  Ik vind cutten de hel op aarde aangezien ik veel honger heb als ik van 3400 kcal naar 2600 moet gaan. Dat is toch een hoop pannenkoeken minder? Ik lijd immers ook aan het Hangry syndroom… Dit syndroom zorgt ervoor dat ik iedereen uitscheld zonder enige reden die vervelend of lastig is tijdens mijn hongerige fase.

Tim wedstrijd

Tim: Bulken is voor mij het proces om mijn zwakke spiergroepen aan te pakken en mijn algehele spiermassa op te bouwen. Het bulken is even belangrijk als de cut. De cut is voor mij de periode voor een wedstrijd en/of een fotoshoot. In beiden is er nog een verschil… Ik cut niet voor de zomer bijvoorbeeld, als dit niet past in mijn wedstrijdplanning of er zijn geen shoots gepland dan ‘bulk’ ik verder. 

Hoe ziet het proces er in de cut fase enin debulk fase uit? Wat is het verschil? 

Danny: Voor spieropbouw is energie noodzakelijk! Deze haal je uit een surplus zoals ik eerder aangaf. Dan bedoel ik niet eet alles wat los en vast zit.  Dan praat je weer over een dirty bulk, en dat wilt niemand. Cut fase, vetverbranding dan wil jij je vetpercentage verlagen, dan is een calorie restrictie noodzakelijk. Maar je wilt daarnaast je spierbehoud wel behouden. Dus belangrijk om niet een crashdieet te gaan volgen.

Nick: Ken je dat filmpje waar die man zijn buik uitzet als een zwangere vrouw om er vervolgens met zijn platte hand op te slaan tot er op magische wijze een sixpack ontstaat? Niet?

Tim: Ik zie velen in de winter enorme hoeveelheden voedsel verorberen zonder enig schema of planning. Ook de cheatmeals kunnen bij velen geen kwaad want ze zitten in de ‘bulk’ en dat moet je ‘veel’ eten.

Fout!

Bij mij is bulken een heel nauwgezet proces. Ik volg een strikt voedingsschema met een cheatmeal per week, voor mij is de bulk namelijk een proces om mijn lichaamstelling te verbeteren en de zwakke punten aan te pakken. Bij het bulken horen zware trainingen en zelfs cardio!!

Cutten is voor mij het proces naar een wedstrijd toe (of een fotoshoot). Hierbij wordt het dieet heel streng en zwaar wordt (low carb etc.).  Iedere week wordt het dieet bekeken en wordt er gekeken waar we aanpassingen moeten doen.

Vrouwen vinden de fase van het bulken psychologisch vaak zwaar. Het chubby worden in plaats van strak en slank is in tegenstrijd met onze hersenen. Welke tips kun jij aan ons vrouwen geven?

Danny: Bulken is een zware mentale strijd, zoals ik al eerder aangaf.  Je gaat weer aankomen, je hebt weken keihard gewerkt om dat vetrandje eraf te krijgen en ga je nu weer meer eten. Probeer dit wel een tijdje vol te houden, dit zet zoden aan de dijk. Daarnaast maak de juiste keuzes qua voeding. Probeer 80/20 regel aan te houden, 80% ‘goede voeding” en 20% wat “mindere voeding”
Hanteer daarnaast een goede verdeling van je maaltijden. Stel je moet 2500 kcal dagelijks leven.
Maak een verdeling van je macro’s dus eet je 6x per dag, dan moet ieder maaltijd ongeveer 416 kcal bevatten.  Maar je kunt het ook anders verdelen natuurlijk.  Zo krijg je wel duidelijkheid voor je zelf.

Stel niet alleen fysieke doelen, maar ook betrekking je voeding. Probeer dagelijks minimaal 200 gram aan groente te nemen. Daarnaast blijf je progressie monitoren en maak kleine en grote doelen voor je zelf.

claudia

Nick: Oke, ik ga nu mijn (eigen) mening geven voordat ik een stortvloed van boze mannen over me heen krijg. Ik vind persoonlijk dat een vrouw er mooier van wordt als ze een klein beetje vet op haar billen heeft zitten. Ik zeg niet dat ik val op vrouwen met overgewicht, maar ik vind extreem droog niet heel mooi. En als je op een normale manier aankomt 200-300 kcal meer dan je onderhoudt dan ontwikkel je niet ineens een vetschort van 30 cm.

Tim: Ik kan enkel zeggen dat je perfect kan bulken zonder chubby te worden, je moet strikt toezien op wat je eet en wat dit met het lichaam doet. Uiteraard is een off-season shape geen shape zoals op een shoot of gelijk aan de vrouwen op sociale media. Maar iedere atleet (ook de vrouwen) gaan hoger in kcal en worden dan ‘zwaarder’. In de bulk kan een vrouw er heel mooi uitzien, als er met een doordacht schema wordt gewerkt.

Cutten en bulken is een relatief snelle manier om strakke spiermassa op te bouwen. Is het daardoor voor iedereen weggelegd? 

Danny: Yes, iedereen kan cutten en bulken en daarmee resultaat behalen! Consistentie is de sleutel tot succes ook voor jou!!

Nick: Als je een beetje shape in je lijf wilt creëren dan moet je niet zeuren maar beuren. Maar aangezien je maar 20-25% van het resultaat boekt door de gym te bezoeken zul je wel op de juiste manier moeten eten. Doe je dit niet kan je net zo goed je gym geld overmaken naar mijn bankrekening en dan vertel ik je wel dat je er prachtig uit ziet.

Tim: Als het is om voor jezelf spiermassa op te bouwen en er in de zomer wat strakker uit te zien, dan zeg ik ja. Een dieet voor wedstrijden en/of voor fotoshoots is voor weinigen gegeven. Het dieet is zodanig streng dat er velen kraken in de aanloop naar het evenement.

Heb jij zelf ervaring met bulken en/of cutten? 

danny proces

Danny: Ik zal mijn progressie foto erbij voegen… ik starten met een gewicht van 128 kg. Ik zit nu op 83 kg. Hierbij hanteer ik een klein te kort om mijn spierbehoud te behouden. Dit is dan ook op de foto te zien.

(Wil je wellicht gecoacht worden door Danny of nieuwsgierig naar zijn aanpak? Klik dan hier!)

Nick proces

Nick: Usher theme song intensifies: Yeah! Yeah! Yeah!

Tim: Jazeker, ik verdeel echter het cutten in twee delen.

Tim cutten

Een voor een photoshoot – hier werk ik naar 6% – is vrij snel en ‘gemakkelijk’ te halen. Een wedstrijd – hier ga ik lager dan 6% , met lager bedoel ik zo laag mogelijk!

voorbeeldtimoffseason

Bulken is voor mij eigenlijk de gehele periode zonder shoot of wedstrijd.

En in deze periode wordt er geschommeld met cardio en de totale kcal per dag.

Wat wil jij weten?

Weet jij nou ook een superleuk onderwerp en ben jij benieuwd hoe deze mannen daarover denken? Reageer dan onder dit artikel, op Facebook, Instagram of stuur een mailtje naar info@claudblog.nl. Wie weet zie jij binnenkort jouw onderwerp wel op de site verschijnen!

Like eventjes mijn Facebook-pagina om op de hoogte te blijven! Direct toegang tot mijn kookvideo’s? Abonneer je dan snel op mijn Youtube-kanaal. Ook vind je mij op Instagram en Twitter!

Liefs Claud!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *